VERDÚ, 2 DE MARÇ DEL 2018
Júlia: Hola Maria
Maria: Hola Júlia
J: Estem a Verdú, un poble de tradició terrissera. Tu, a la teva família,
quina generació representes dintre d’aquesta tradició?
M: Jo, la tercera. El meu padrí, el meu pare i ara jo.
M: Els càntirs, també estris de cuina i sí, coses que et demanen.
J: Es pot dir que hi va haver un moment de glòria de la ceràmica?
M: Sí
J: Quan va ser això?
M: Als anys setanta i vuitanta, es va vendre molt i a la gent els agradava
la ceràmica. Així com ara passen.
J: Ja no hi ha aquell interès... Llavors, en aquella època, quants tallers
hi havia en funcionament aquí Verdú?
M: Ui, anys enrere, havíem parlat de 35 o 40 tallers terrissers.
J: Déu ni do. I ara quants n’hi ha?
M: Dos o tres...
J: I amb una previsió de...
M: De quedar sense ningú.
J: Una pena. Aquí, i des de la teva experiència, sempre ha sigut així: una
ceràmica feta al torn, al torn de peu?
M: Sí, nosaltres sí.
J: Llavors, la part del torn la feia l’home i la dona es dedicava més als
acabats... és així?
M: Sí, a posar les nanses als càntirs, polir-los, dibuixar-los... tot això
ho feia la dona.
J: Tota la feina més “delicada”, o de més precisió.
M: Sí, l’home només treballava al torn.
J: I per què? Hi ha alguna explicació?
M: No el sé el perquè. De tota la vida que ho havia vist així.
J: I a tu no t’ha agradat mai, o no t’ha picat la curiositat de tornejar?
M: No, no, Ja no ho he vist i...
J: Ja, suposo que tampoc et qüestiones...
M: Bueno, ho he provat alguna vegada, eh. Però fóra qüestió de posar-t’hi
hores i més hores i llavors ja no...
J: Es necessita molta pràctica també pel treball que feu. Que són
produccions molt seriades, molt de repetir la mateixa forma...
M: Que et surtin totes les peces iguals...
J: Clar
M: Necessita molta pràctica.
J: Clar, perquè surti rentable també s’han de fer ràpid aquestes peces.
M: Algun dia fas alguna peça, un bol, alguna cosa així però tampoc cap
cosa.
J: I de sempre ho recordes així, això?
M: Sí, sí.
J: Suposo que amb els teus anys de terrissera has vist molts canvis en la
manera de treballar. Primer, només començant per la terra. Abans suposo que
s’agafava d’aquí...
M: Sí, abans s’havia d’anar al terrer a plegar la terra...
J: Que està a prop del poble?
M: Sí, a prop del poble, sí. Però aleshores allà hi havia les impureses, hi
havia la calç... tot això s’havia d’anar separant de la terra i llavors
treballar-la i fer el fang.
J: Cada taller també havia de tenir la seva part per les pasteres, els
assecadors...
M: Això mateix, per preparar la terra.
J: I ara?
M: Ara ja comprem aquestes pastilles ja fetes.
J: Perfectes no? (riem) Tots els
tallers, bé, els poquets que queden, ja treballen així?
M: Sí, ja treballen així.
J: Bueno, suposo també que una cosa et porta a l’altra. Com que el mercat
ha baixat, has de baixar molt els preus, si a sobre has de preparar la terra...
Dedicar-li totes les hores...
M: Costa molt, de diners i de tot.
J: Bueno, al final s’acaba anant a lo pràctic, no? Què més... Això, a
nivell de vendes suposo que res a veure amb 20 anys enrere lo d’ara?
M: No. És que clar, abans el càntir era una necessitat a les cases.
J: Clar.
M: Cada casa tenia el seu càntir per l’aigua. I això quan va aparèixer el
plàstic, doncs clar. I ara el que ho comprar és per tradició o de record... Si
passa per aquí, doncs un record de Verdú, un càntir. Però clar, ja no és allò
de cada casa tenir el càntir.
J: I després també amb la ceràmica de fer servir a casa, la gent s’ha
acostumat molt a... no té perquè ser xino ja, vull dir, a l’Ikea, o a les
vaixelles de fàbrica...
M: Sí, exacte. Compres un got per 20 cèntims i clar...
J: Amb això no es pot competir
M: No és el mateix
J: Llavors ara, també teniu encàrrecs, que surten una mica de la ceràmica
tradicional, teniu feina...
M: Per fer murals, o rajoles, o coses d’aquestes. Has d’aprofitar tot lo
que surti.
J: No, no, ja s’entén. Una solució a aquesta baixada de vendes podria ser
el reinventar-se i fer algun producte nou? O jo que sé... o ni així, tu creus?
M: Res... perquè ja som grans i ja no penses en veure què pots fer. Anar
acabant de la manera que es pugui i ja està.
J: Els tallers que funcionen ara, que em dius que són aquests dos o tres,
tenen fills joves que segueixin?
M: N’hi ha un de jove.
J: Un de sol? El Roca...
M: Sí, el Roca Caus.
La conversa continua entre la
Maria, el seu home i torner, el Josep Maria, una veïna que ha vingut a saludar
i jo. Temes que surten:
- El fill d’aquesta veïna ha
marxat a treballar de torner a una fàbrica de Saint Jean de Foix. És una
empresa que té una vintena de treballadors i li paguen bé. Aquí això no ho
hagués trobat.
- Com es valora la ceràmica a
França en comparació a aquí. La quantitat de fires que hi ha i l’afluència. La
gent que hi va, hi va disposada a comprar. Els preus són més alts, i la gent
els paga. Es dóna més valor a la ceràmica.
- L’escola Ondara de Tàrrega i lo
que costa segons com omplir el mínim de matriculats al grau de Ceràmica
Artística.
- La meva experiència a l’escola
Llotja, els comento que hi vaig trobar a faltar una part bàsica d’ofici, que en
canvi, estava més enfocat ala vessant més artística.
- La moda que hi havia als
setanta i vuitanta de regalar miniatures de ceràmica pels convidats als
batejos. El Josep Maria n’havia arribat a fer “cent cada hora, en feia mil al
dia. Si en feia mil, en venia mil, si en feia deu mil, en venia deu mil”.
- La moda que hi ha ara per la
ceràmica artística, més moderna, amb infinitat de tècniques noves i acabats que
criden l’atenció d’un nou públic. Aquesta moda no hi és pas per la terrisseria,
la ceràmica tradicional.
![]() |
Maria Font i jo |
No hay comentarios:
Publicar un comentario