Començo amb aquest, una sèrie de posts explicant la meva experiència pel Marroc el setembre passat. Hi vaig anar gràcies a la Beca d'ajut al viatge oferta per l'Escola Oficial d'Idiomes de Tàrrega i que vaig guanyar en la categoria de francès amb el meu projecte TERRE ET FEU.
El nom ho diu tot, terra i foc, dos elements que quan s'uneixen esdevenen ceràmica. Us copio aqui mateix una part del projecte redactat:
Com a ceramista
que sóc, sempre que viatjo intento trobar algun taller de ceràmica tradicional
on passar uns dies, ajudar en el que pugui i aprendre coses noves. O més ben
dit, ‘desaprendre’ coses, ja que el que m’acostumo a trobar són ceramistes que
treballen amb fang, eines fetes per ells mateixos i un forn de llenya bastant
rudimentari on coure les seves peces. I ja està, això és el taller. La reflexió
a la que em porta això és: de veritat necessitem tanta maquinària i estris
diferents als tallers de ceràmica occidentals? Evidentment que no, però la
societat en la que vivim, on les modes passen, on sempre surten nous materials
al mercat i on vivim amb aquesta ‘pressa’ posada al cos, fa que sovint oblidem
que els ceramistes tenim la gran sort de treballar amb la terra i que no
necessitem res d’artificial per dur a terme la nostra feina. Terra, aigua, aire
i foc.
Aquesta vegada,
a més a més, em motiva un altre factor. El fet que siguin exclusivament les
dones les que treballen l’argila a moltes parts del món. Vull centrar la meva
recerca a la zona del Rif, al Marroc, on tot i el pas del temps i el pas de moltes
civilitzacions diferents (que ja feien una ceràmica tècnicament més avançada i
tenien torns i forns molt més desenvolupats), les dones bereber han mantingut
la puresa de l’origen neolític de la seva ceràmica, utilitzant exclusivament
allò que tenien a l’abast per la creació dels seus atuells.
(...)
La meva idea del viatge és començar a la casa
rural-taller Gîte Aïcha (al Rif) i fer el curs de terrisseria d’una setmana que
proposa. A ella, l’Aïcha, li faria una entrevista gravada i una documentació
gràfica de tot el procés de realització de la ceràmica.
Després m’agradaria
viatjar a Safi, ciutat situada a la costa atlàntica del Marroc. En aquesta
ciutat s’hi troba el Museu Nacional de Ceràmica i el Turó dels terrissers, que pel que he llegit és el lloc on estan
situats alguns dels tallers més tradicionals i autèntics que existeixen encara
a la zona. També intentaria entrevistar algun d’aquests terrissers i valorar
les diferències viscudes als dos tallers: (femení-masculí, taller rural-taller
a ciutat, maneres de produir, decoracions, quantitats, sortida comercial...).
Per últim i ja a prop de
casa, m’agradaria anar a Verdú per entrevistar alguna família de terrissers que
encara estigui en actiu i parlar del tema amb ells. No tinc constància
d’aquesta diferenciació de gènere en la nostra tradició terrissera però qui
millor m’ho podrà explicar són ells i elles.
Crec que pot ser un tema interessant per l’escola perquè
a través de la ceràmica coneixem la nostra història. Des dels atuells per
cuinar fins els amulets i figures funeràries, hem viscut rodejats de ceràmica
tota la nostra vida. Actualment però, està passant per un moment difícil perquè
existeixen molts altres materials que la poden substituir i perquè a
l’artesania li costa molt competir amb el ritme frenètic de producció que es
demana, tal com comentava una mica a la introducció d’aquest escrit.
Crec doncs, que la
ceràmica feta de manera artesanal es mereix que la gent (no ceramista) se la
miri amb uns altres ulls, que torni a recuperar el seu valor i que deixi de ser
un ‘art menor’. Si aquest treball pot servir per fer-la una miqueta més
visible, jo ja estaré satisfeta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario